Városlista
2022. július 3, vasárnap - Kornél

Hírek

2022. Április 21. 16:05, csütörtök | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A prosztatarákhoz köthető baktériumokat azonosítottak

A prosztatarák agresszív formájához köthető baktériumokat fedeztek fel angol kutatók, akik azt remélik, eredményeik forradalmasíthatják a betegség legsúlyosabb változatának megelőzését és gyógyítását.

A Kelet-angliai Egyetem kutatói több mint 600, egészséges és prosztatarákos férfi vizelet- és prosztataszövet-mintájának bonyolult genetikai elemzését végezték el. Találtak öt baktériumfajt, amely a betegség gyors terjedéséhez köthető - írta a European Urology Oncology című szaklapban megjelent tanulmány alapján a The Guardian online kiadása.

Azt nem bizonyították, hogy ezek a baktériumok idézik elő vagy súlyosbítják a betegséget, de ha a folyamatban lévő kutatások tisztázzák a szerepüket, a tudósok olyan teszteket fejleszthetnek ki, amellyel azonosíthatók azok a férfiak, akiknél a legnagyobb a kór kockázata, valamint olyan antibiotikumokat kereshetnek, amelyekkel megelőzhetik az évente életek ezreit követelő prosztatarákot.

A tanulmány szerint akiknek a vizeletében, a prosztata- vagy daganatmintájában az öt - közülük három frissen felfedezett - baktériumból egy vagy több megtalálható volt, azoknál a korai szakaszban lévő betegség 2,6 százalékkal nagyobb valószínűséggel haladt előre, mint azoknál, akiknél nem találták meg a baktériumokat.

Colin Cooper, a Kelet-Angliai Egyetem rákgenetika-professzora, a kutatás vezetője szerint lehetséges, hogy a baktériumoknak nincs közük a betegséghez, előfordulhat például, hogy az agresszív prosztatarákban szenvedő férfiak immunrendszere gyengébb, ami lehetővé teszi, hogy bizonyos baktériumok elszaporodjanak.

A kutatók azonban erősen gyanítják, hogy a mikrobák szerepet játszanak a betegségben, ugyanúgy, ahogy a Helicobacter pylori baktérium fertőzése növeli a gyomorrák kockázatát.

"Ha biztosan tudnánk, hogy ezek a baktériumok okozzák a prosztatarákot, kereshetnénk antibiotikumot, amelyik megöli őket és reményeink szerint megakadályozná a betegség terjedését, ám ez nem ilyen egyszerű. Sok a bonyodalom: az antibiotikumok nem könnyen hatolnak a prosztatába, és olyat kell választani, amelyik csak ezekkel a bizonyos baktériumokkal végez" - magyarázta Cooper.

Noha a prosztatarák a férfiaknál előforduló daganatok közül a leggyakoribb, sok esetben nem végzetes. Agresszív formája évente mintegy 12 ezer férfi halálát okozza az Egyesült Királyságban.

Ezek érdekelhetnek még

2022. Július 02. 12:10, szombat | Életmód

A kánikula ellenére még nem dőlt meg a tavaly nyári áramfogyasztási rekord

A héten tapasztalt kánikula ellenére egyelőre nem dőlt meg a hazai áramfogyasztási rekord, bár a tartósan magas hőmérséklet jelentősen megemelte a rendszerterhelési értékeket

2022. Július 01. 15:05, péntek | Életmód

Sikeresen varrták vissza egy férfi fél kézfejét és három ujját Pécsen

Otthonában folytathatja gyógyulását az a férfi, akin a pécsi klinikán hajtottak végre sikeres kézvisszaültetést, miután három ujját és fél kézfejét levágta egy faaprítógép Zalalövőn múlt vasárnap

2022. Június 30. 19:10, csütörtök | Életmód

Az egész Marsot körbefotózta a kínai űrszonda

A Mars egész felszínét körbefotózta a kínai Tienven-1 űrszonda és a Csu-Zsung marsjáró tavaly május óta - közölte a kínai űrhivatal szerdán.

2022. Június 29. 10:02, szerda | Életmód

A folyadékpótlásnál a sóbevitelre is figyelni kell!

A kánikulában a folyadékpótlásnál a sóbevitelre is fontos figyelni, olyan vizet érdemes fogyasztani, amelynek nátriumtartalma legalább 50 milligramm literenként